Kimppa-astia on just sopiva

Naapureiden kanssa yhteisen jäteastian voi hankkia bio- ja sekajätteelle. Kimppa sopii omakotiasujille ja kesämökkiläisille

Nokialaiset Hanna Rajamäki ja Tiina Sandell kompostoivat puutarhajätteet, mutta muut kodin biojätteet he kiikuttavat naapuruston yhteiseen biojäteastiaan.

Viiden nokialaisperheen biokimppa on toiminut hyvin jo monta vuotta.

– Pihaparlamentin epävirallisessa kokouksessa siitä päätettiin. Hommasimme sen varmaan jo ennen kuin pihat oli edes saatu valmiiksi, Hanna Rajamäki muistelee.

– Asuin aikaisemmin kerrostalossa ja olin tottunut lajittelemaan biojätteen. Halusin jatkaa lajittelua myös muutettuani omakotitaloon. Biojäte menee aika pieneen tilaan, joten oma jäteastia olisi liian suuri. Kimppa on just sopiva. Juhlapyhien aikaan astia voi täyttyä vähän enemmän, kun kaikki tekevät enemmän ruokaa, Tiina Sandell sanoo.

Yhteisestä jäteastiasta tehdään kaikkien osallistujien kesken sopimus. Pirkanmaan Jätehuolto lähettää jokaiselle osallistujalle oman laskun.

– Kustannus on meidän mielestämme tosi pieni, kun se jaetaan tasan viiden perheen kesken. Samaan hintaan biojäteastia myös pestään kaksi kertaa vuodessa. Kun pienen vaivan näkee alussa, niin jatko on tosi helppoa, naapurukset kertovat.

Jos perustat biokimpan, Pirkanmaan Jätehuolto toimittaa biojäteastian sovitulle paikalle. Astian hinta sisältyy tyhjennysmaksuun. Biojäteastia tyhjennetään kesäaikaan kerran viikossa. Talviaikana tyhjennysvälin voi pidentää kahteen viikkoon.

– Jäteastia on meidän pihassa, koska talomme on sopivasti puolessa välissä katua. Joskus kyllä vitsailimme, että mitä jos vaihtaisimme vuoden välein astian paikkaa pihasta toiseen, Sandell nauraa.

Sekajätteen kimppa vaikka kesäajaksi

Kimppa-astia käy hyvin myös kesämökeille. Monilla asuinalueilla voi hankkia yhteisen sekajäteastian, jonka tyhjennykset saa sovittua esimerkiksi pelkästään kesäkuukausiksi.

– Meiltä kannattaa kysyä mahdollisuutta saada oma tai yhteinen jäteastia, Pirkanmaan Jätehuollon aluepäällikkö Tero Haapala kannustaa.

Hanki kimppa!

• Pirkanmaan Jätehuollon alueella tyhjennetään päivittäin 12 500 jäteastiaa.
  • Biojätettä kerättiin 14 700 tonnia eli 39 kg/asukas.
  • Kuljetukset on kilpailutettu keskitetysti ja alueella toimii 24 kuljetusurakoitsijaa, 50 jäteautoa ja 100 kuljettajaa.
  • Bio- ja sekajätteen tyhjennyshintaan sisältyy veloitukseton vuokra-astia.

Hyötyjätteet kg/asukas 2018

Tilastossa näkyvät ainoastaan Pirkanmaan Jätehuollon vastaanottamat hyötyjätteet. Monille hyötyjätteille on myös yksityisiä kerääjiä, joiden keräämät jätemäärät eivät näy tilastossa.