Muovipakkaukset lähtevät kotipihasta kiertoon

Tampereen Lentävänniemessä sijaitseva As Oy Lentävänmäki uudisti hiljattain koko jätepisteensä ja samalla taloyhtiössä parannettiin lajitteluvalikoimaa.

Hienosti tämä on lähtenyt sujumaan. Heikki Niemelä ja Ritva Asula-Myllynen kehuvat ja suosittelevat muovipakkausten keräystä muillekin taloyhtiöille.

Nyt kiinteistöltä haetaan sekajätteen lisäksi biojätteet, lasipakkaukset, metallit, paperit, kartongit – ja uusimpana muovipakkaukset. Hyötyjätteet kiertävät uusien tuotteiden raaka-aineeksi.
– Asukkailla on huoli ympäristöstä. Kuten yksi hallituksemme jäsen totesi, niin maailma tuntuu hukkuvan muoviin, hallituksen puheenjohtaja Ritva Asula-Myllynen perustelee hankintapäätöstä.
Muovipakkausten lajittelusta tahdottiin tehdä asukkaille mahdollisimman vaivatonta. Ennen muovit oli vietävä Lielahden ekopisteelle, mutta nyt keräysastia on omassa pihassa. Se helpottaa etenkin autottomien arkea.

Jätelasku pieneni

Kiinteistöpalvelu Staras Oy:n isännöitsijä Heikki Niemelä tilasi astian ja keräyksen Pirkanmaan Jätehuollolta.
Lajittelu lähti heti sujumaan eli muovipakkaukset löysivät tiensä niille tarkoitettuun jäteastiaan. Tästä seurasi, että kiinteistöllä syntyvän sekajätteen määrä pieneni ja sekajäteastioiden tyhjennysväliä voitiin pidentää. Se puolestaan toi taloyhtiölle säästöä, sillä muovipakkausten tyhjennyshinta on sekajätettä edullisempaa.
Lentävänmäessä ollaankin tyytyväisiä muovipakkausten keräykseen.
– Lämmöllä suosittelen tätä muillekin taloyhtiöille, sillä pienistä puroista ne suuret virrat syntyvät. Erityisesti silloin kannattaa ottaa asia puheeksi, jos taloyhtiössä suunnitellaan syväkeräysastioiden hankkimista, Ritva Asula-Myllynen neuvoo.

Muovikimppakin onnistuu

Isännöitsijä on huomannut, että mitä enemmän muovipakkausten keräysastioita jollekin alueelle tulee, sitä useampi naapuritalokin sellaisen haluaa. Samoin kävi aiemmin lasin- ja metallinkeräyksen kanssa.
– Onhan tämä hyvä palvelu. Täytyy vain saada nosturiautolla tyhjennettävä astia mahtumaan pihapiiriin, se kun vaatii riittävästi tilaa myös yläpuolelleen, Heikki Niemelä muistuttaa.
Jos omasta pihasta ei löydy sopivaa paikkaa, niin kimppa-astia naapuritaloyhtiön kanssa voi olla hyvä ratkaisu.

Pesemättä puhtaat keräykseen

Muovipakkausten lajittelussa on tärkeintä muistaa, että keräysastiaan saa laittaa vain puhtaita muovipakkauksia.
– Tässä meillä on viestinnän paikka, sillä astiassa on näkynyt toisinaan huuhtelemattomiakin pakkauksia. Täytyykin käyttää asiasta puheenvuoro yhtiökokouksessa, Ritva Asula-Myllynen suunnittelee.
– Huuhteleminen saattaa jäädä ihan vedensäästösyistäkin, sillä meille on asennettu huoneistokohtaiset vesimittarit. Itse huuhtaisen muovipakkaukset tiskivedessä, kun olen saanut astiat pestyä.
Pirkanmaan Jätehuollosta muistutetaan, että jos puhdistukseen tarvitaan lämmintä vettä tai pesuaineita, voi olla ympäristön kannalta parempi laittaa pakkaus sekajätteeseen. Sekajätteet eivät päädy enää kaatopaikalle, vaan ne hyödynnetään lämmön ja sähkön tuotannossa Tammervoiman hyötyvoimalassa.